ROGER2!

..ASSALAMUA'LAIKUM..SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA..

SALAM MAHABBAH

Inginku kongsikan tatapan ini untuk hatiku dan hati ukhtifillah.. "Mukmin itu jiwanya damai, tak mudah tergoncang oleh ujian. Baginya ujian sebagai TARBIYAH dari Allah, tanda KASIH SAYANGNYA, jua PENGHAPUS DOSA"

Jumaat, 10 September 2010

PANDANGANKU TENTANG TUDUNG

Pernah suatu ketika penulis duduk bersembang dengan selah seorang kenalan. Salah satu topik yang kami bicara adalah tudung. Beliau mengadu bahawa classmatenya yang memakai tudung labuh tetapi perangai si pemakainya tidak sama seperti luaran.
“Apa yang dia buat sampai hang cakap cam tue?” Tanya penulis.
“Yalah Cho..dalam kelas, asyik tido je mnjang,nganga pulak tue. Budak laki tgk jer..malu la..lagi, jalan seret2, hang tau,sampaikan lectrur aku yang Bangladesh tue ckp dy jalan cm org mabuk. Klu g blik dy…Ya Allah..punyer ler selerak, hang tau, rumet dy yang lma tue, nangis bila dapat tau kena satu bilik dengan dy lagi this sem..sian aku tgk rumet dy..eii..mcm2! Aku pun dh nyampah nak layan dy.”
Katanya lagi baik tak payah pakai tudung labuh kalau perangai mcm tue, merosakkan imej Islam jer!
*Pada ketika ini, hati penulis bermonolog sendirian,ada betul juga katanya, hu3..*

Akan tetapi penulis teringat pada seorang adik part one, orang bernama Safiah, berbadan gempal juga.. yang juga bertudung labuh (bukan nama sebenar yer..) adik safiah pernah bersembang dengan penulis dari pukul 11.45pm sampai kul 3.00 a.m. lama tak? Mesti tertanya tanya..mnder ler sembang deme yang pompan nh..lamer gilerrr..hoho..
Akan tetapi penulis nak kongsi tentang ap? Yer…Tentang tudung… kata adik Safiah, “Akak, saya nh dah termasuk dalam golongan yang wajib berkahwin kak..akak tahu tak???”
Pergh..awal she..baru umo 18tahun..takkan dah wajib kut..huk3. “Kalau saya tak pakai tudung yang labuh nh..dah lama saya buat zina tepi2 jalan ke kat mner2 ntah..”
Nah.. peranan tudung labuh : PREVENT KITA DARI TERJEBAK DARIPADA PERKARA YANG TAK SEPATUTNYA.
Kesimpulan yang penulis telah buat berdasarkan pemerhatian dan pengalaman sepanjang hidup penulis tentang tudung ini adalah: Tudung hanya mencerminkan hati si pemakai yang ingin kan Islam. Kalau bertudung labuh hatinya terikat dengan sesuatu yang dirasa “ada yang memerhati, iaitu Allah dan yang menjaganya iaitu iman dan ilmu agama yang ada padanya”
*Persoalan: Sejauh mana tudng bawal biasa, tudung Ekin Mawi dll,agak2 bagaimana iman si pemakainya? adakah bisa menjaga akhlaq kita?*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan