ROGER2!

..ASSALAMUA'LAIKUM..SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA..

SALAM MAHABBAH

Inginku kongsikan tatapan ini untuk hatiku dan hati ukhtifillah.. "Mukmin itu jiwanya damai, tak mudah tergoncang oleh ujian. Baginya ujian sebagai TARBIYAH dari Allah, tanda KASIH SAYANGNYA, jua PENGHAPUS DOSA"

Isnin, 18 April 2011

KAMU SEPERTI POHON

Secawan Mutiara Kata

“Jadilah kamu seperti sepohon pokok. Mereka melempari kamu dengan batu, kamu menggugurkan kepada mereka buah yang ranum”
Imam as-syahid Hassan al-Banna

Kata-kata Imam Hassan al-Banna ini telah menyentuh perasaan saya. Tatkala itu, saya berhenti berfikir sejenak maksud yang ingin disampaikan. Maksudnya, sekiranya kita disakiti, maka kita harus membalas kepada mereka dengan kebaikan.

Sekali lagi membuatkan kita berfikir.

“Kenapa mesti buat baik pada orang yang dah menghina dan menyakiti kita? Baik dibalas baik. Buruk mesti dibalas buruk!”

Rata-rata kita selalunya berfikiran seperti ini jika disakiti atau dicemuh, kan? Saya sendiri kadang-kadang berfikiran sedemikian. Contohnya, seseorang telah menikam kita dari belakang. Maksud saya ‘menikam dari belakang’ ini bukanlah kita ditikam dengan pisau, tetapi kita dipergunakan atau difitnah. Saya fikir ini satu perkara yang selalu dalam masyarakat, depan nampak baik, tapi di belakang kita memfitnah itu ini. Dan kita yang difitnah selalunya tidak akan berdiam diri. Kita membalas dengan fitnah itu ini juga. Kita buka aib si pemfitnah pula. Inilah yang dikatakan bertindak mengikut nafsu, tanpa pertimbangan akal dan ilmu. Sedar tak sedar, kita juga dapat dosa.

Rasulullah bersabda yang bermaksud:
“Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi Nak Buat Apa?
Mungkin ramai yang memikirkan bahawa diam adalah langkah terbaik. Ya, tidak salah sekadar mendiamkan diri. Satu langkah yang bijak yang mengelakkan pertelingkahan. Tapi diam mungkin hanya bertahan sehingga tahap tertentu saja mengikut keadaan. Jadi, bersuara adalah pilihan seterusnya. Di sinilah isunya. Adakah dengan kita bersuara, masalah dapat diselesaikan? Adakah dengan bersuara kita dapat mempertahankan hak dan maruah kita? Atau, dengan bersuara itu, kita semakin dipandang serong dan mendapat dosa pula?

Inilah yang dipanggil pilihan. Dunia ini merupakan fasa ujian. Pilihan kita membawa kepada kesan. Dan kesannya akan kita rasai di akhirat kelak. Maka, jom kita pilih jalan yang membawa kebaikan. Tidak susah. Belalah maruah diri dengan cara yang bermaruah dan yang mencerminkan akhlak-akhlak Islam. Sesungguhnya cerminan akhlak mulia yang kita pantulkan kepada orang lain ialah salah satu dakwah.

Biarlah apa yang kita suarakan itu berlandaskan ilmu. Biarlah suara kita bertepatan dengan akhlak dan adab yang dituntut Islam. Mungkin ada yang mudah down apabila menghadapi situasi sebegini. Sahabat pembaca sekalian, jangan mudah marah,

Senyumlah!
Senyumlah pada dunia, dan dunia akan senyum kembali pada kita!
Senyum itu sedekah
senyum itu awet muda
senyum itu kemesraan
senyum itu pengikat sahabat
senyum itu penambah kasih
senyum itu pelaris jualan
senyum itu pengiktirafan
senyum juga pemanis wajah
senyum menambahkan kecantikan
dan yang pastinya senyuman itu membawa kebaikan
Senyum juga perlu dimasukkan roh ikhlas
senyum ikhlas adalah senyum kerana Allah
senyum kerana menyahut perintah Allah dan Rasul
Orang Islam disuruh senyum dan dilarang sombong dan sombong diri.

Semudah ABC
Senyum adalah sesuatu yang sangat mudah. Simple but nice. Tak perlukan tenaga seperti berjoging, tak perlukan duit atau saman, tak perlu masa yang lama. Percuma. Apa yang perlu? Tanamkanlah ikhlas dalam hati. Dengan senyuman yang ikhlas, mudah-mudahan ukhwah lebih erat dan Allah memberikan kita ganjaran pahala.

Senyum itu satu sedekah bukan? Kalau hari ini kita bagi alasan kita tiada duit nak bersedekah, ingatlah bahawa senyum juga satu sedekah!

Ada orang yang sangat susah nak senyum. Kita jangan mudah berprasangka buruk pada orang yang susah senyum. Mungkin dia ada masalah. Siapa tahu? Kitalah yang harus membantu supaya sahabat itu senyum kembali..~

hebatkah kita?..



Orang yang hebat itu kurang bicaranya bahkan
orang lain ternanti nanti butir bicara dan mukadimahnya
Bukan berhujah semata mencanang kehebatan
jauh sekali bertikam lidah menuntut kemenangan
Orang yang hebat itu butir bicaranya ikhlas lahir dari nurani
... matanya redup dan bening mengasihi yang lain
Orang yang hebat itu perilakunya membibitkan kemesraan
keperihatinannya mencerminkan kasih sayang sejati
Orang yang hebat itu mendahulukan sahabatnya
kekasarannya melindungi hak yang dirasakan wajar
kelembutannya menjaga susila jua maruah keluarga
Kecintaannya pada Islam penuh di dada
cukuplah Allah menjadi saksi abadi
Orang yang hebat itu lenggok jalannya sederhana
menghormati bumi Allah dan seisi alam yang lain
pakaiannya bersih dan tertutup cerminan Islam dijulang
sabarnya teguh dek asahan bilah ranjau Ilahi
Orang yang hebat itu matanya sentiasa tersenyum
namun tangisannya beralun di hati
pergaulannya ikhlas memenuhi naluri insani
tidak terkurang tidak terlebih
beribadahnya ibarat mati seminit lagi
bekerjanya ibarat esok tiada lagi
Orang yang hebat itu tidurnya sekadar melapisi lelah
makannya sekadar memberi tenaga
minumnya sekadar menghilangkan haus
tiada langsung ruang dan peluang syaitan bergembira
Orang yang hebat itu sentiasa merenungi langit
membilang dosa menghitung kesalahan
tertanya tanya apakah kelayakan yang ada
untuk menggapai syurga bertemu kekasihNya dan Allah
Biarpun Rasulullah dijamin syurga,ibadahnya dilaksana melebihi segalanya...

Rabu, 13 April 2011

KISAH HIDUP ANTARA KITA

Assalamua'laikum..apa khabar hari nie? sihat? K.fadh sihat alhamdulillah (^_^)b Gooood....

Erm..Hari nie hari  yang gembira mungkin sebab  I/Allah, esok, last day K.fadh berebut kerusi bas, last day lari2 kat jalan raya yang busy pagi2..
hehehehe...cumer nyer..kalau nanti bolg nie bertambah slow.. fhm2 la.. coz x dpt dh sumber wifi..
huhu..kat ofis jer dpt..anyway, good luck for me to finish the practical report.. moga2 x der masalah nk siapkan report nie.. amin2..

Ha, hari nie nk cter pasal..rutin harian...m, lepas balik keje dr ofis, kfadh solat asar dlu..
dh selesai solat, besenyer.. Kfadh p dapor, cri mknn..huhu..coz selalunyer..time tgh hari kat pejabat mmg x pernah beli nasi..kalau ad mkn pon, ketiow kungfu, ketiow goreng, dan mknn seangkatan tentera dgn nya..
Lepas dh mkn,pkul 6.00 ptg, apa lagi, "tit" tv 2 cter cina...hahaha.. hal nie ar yg menyebabkan umi pening.. umi ckp "asyik2 cina, pening umi" Usually, tgk cter nie ngan adik laki yang Form 4, Irfan. kami berdua jer salu setia cter nie.

Kul 8.30mlm nti, "tit",     tv4,  ALL MEN ARE BROTHERS. cter cina lagi.. kali nie layan sorang2..huhu...sebab adik2 sumer tgh belajo..kalau deme nak tanyer soklan.."sila mai jupe Kak Cho kat depan TV.."
huhu...adik laki K.fadh yang form 4 plak suker cter India ngan Hindustan a.k.a "Nuste" time filem nie, Kfadh plak pening. ase tensyen sgt tgk cter nie.(tp kalu dh tersangkut, plg lama 10 minit, huhu..ase cm panas jer tgk)

Tapi kan, start kul 7mlm..lepas selesai cter cina kul 6ptg, ktorg change channel...channel 3,  TV3 yg plg patut di boikot kata orang..huhu..tp seisi umah kfadh langsung x boikot..

"CINTA ANTARA KITA" 
Sebuah cerita meLAYU..
Apa yang Kfadh perasan kan, cter pukul 7mlm di TV3 kebanyakannya, cter yang x menggambar langsung pelakon2 nie orang Islam..
See..pagi2 bangun kul 8..mlm..lepas habes keje, tido..
Nak "syok" je g clubbing, DISKO..
Pil2 khayak tue bese jer..

"Cho, cter nie, x mcm cter org Islam kan Cho? Tak der pun scene solat." komen adik laki Kfadh, Ihsan, yang sedang tgu keputussan UPU. 
"Betul" 
Sejak chapter one ag Kfadh perasan, xder ag scene solat. 
Kalau la, adik2 yang belum matang untuk berfikir dengan cara berlandaskan Islam yang tgk cerita nie, ase2 apa yang akan terjadi? 
mungkin mereka anggap, pergi disko itu perkara bese, menyeronokkan, x salah kalau pergi sekali sekala..
mungkin mereka anggap, keluar dengan kawan2 lelaki itu perkara biasa.. 
banyak kemungkinan yang akan berlaku.. 

well, kter sendiri yang menilai, 
kter sendiri yang buat keputusan, 
kehidupan yang bagaimana kita inginkan untuk generasi akan datang 
-_- (Mcm mner r kehidupan akan datang..yer..Kalau lah Rasulullah s.a.w masih ada..malu nak lalu depan      
        Baginda..)
Anyway,adik2..ngan K.Cho sendiri.. tgk cter drama tue boleh, tp jgn lambat solat..jgn tinggal solat..rajin2 la mengaji..ya? 

K la..cukup la tue..tata..take care..ASSALAMUA'LAIKUM....ADIOS

Isnin, 11 April 2011

AL FATIHAH UNTUK KAK SUZI

*Malam tadi kul 2pagi kut, teman saya kol, tp saya t'off kn..sori Tiqah..x sedar sgt2..pagi2 before nk kuar umh, bukak handset, bcer msg..
"Salam..kak suzie PJI baru meninggal dunia td, jam 12 mlm..semoga rohnya di cucuri rahmat..Al Fatihah"

***Innalillah..speechless***

"Tp....kak suzi mana nie? Apsal  cm familiar dgr nma nie..senior L.E ker? ase xder.."

Tanya punya tanya...baru r ingat..kak suzi yg salu handle program keusahawanan.

.***debar***

Saya cek emel facebook, benar, teman seperjuangan telah pun menziarahi rumah kak suzi..
"salam......kepada semua kwn2 suzila said (mak su)...beliau telah meninggal dunia lbih kurng pd pkul 12.15, 12.4.2011....doakn agar roh beliau dicucuri rahmat....al-Fatihah..amin...
sumber FB Arwah: Yuziyeri Syuzila Said "

kata mereka, kak suzi hanya demam sikit saja sebelum nie..Kak suzi amek ubat kat UiTM ja..Hm..x sangka org yg kita salu tgk, dgr suara dah x der..ase cm baru jer jupe kak suzi.. moga Allah  tempatkan  kak suzi di tembat yg terbaik...

Nur 'Azam
Buat semua sahabat2 KAKS, Kak Suzy telah kembali ke rahmatullah pada jam lebih kurang jam 12 tgh malam 11 April 2011 (Isnin). Mengikut kata staf uitm yg berada di rumah arwah semasa saya pi ziarah, arwah hanya demam sedikit dan ambil ubat di U.Kesihatan uitm ptg tu...al-Fatihah buat arwah Kak Suzy yang kami sayangi kerana murah hati kamu...semoga rohnya ditempatkan bersama roh2 insan beriman..
Terima kasih kak suzi tlg belikan air coklat hari tue..time kasih sgt2! (-_-)
Kita yang masih hidup, teruskan kehidupan, tp jangan lupakan yang tiada,
doakan mereka selagi mrk masih di hati kita... w.pon mrk xder di mata....




*****

MAKNA BACAAN DALAM SOLAT




Takbiratul-Ihram & Takbir  
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah

Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
ibadatku,
hidupku,
matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.
Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.
Yang menguasai hari pembalasan.
Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.


Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.


Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.


Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.


Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.


Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.


Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta
keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.


Bacaan ketika Tahiyat Akhir

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.


Doa Qunut

Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya-BUDAKBALUN

Khamis, 7 April 2011

ALLAH HELP ME

Assalamua'laikum..

masa budak2 main buaian,
main di padang time hujan
zaman budak2 jadi kenangan
hope, harapan jadi kenyataan

***

SEKARANG, dalam kepala nie,sedang berfikir................

1) Keje ap lepas nie?
2) Ada peluang saya nak keje kat arau?
3) saya nak kne bayar hutang yang ad; PTPTN
4) nk tlg adik2, fmly..
5) nak ad lesen kete nga moto..
6) macam mana dengan harapan saya nak buat bisness nie?
7) dapat ker buat sumer mnder nie?
8) dan....perlu ker ubm awl?

Kalau boleh no 8 tue saya lewatkan umur 26,27 la..
tp geng saya dah sound dah ritu "saya rasa k.chow dh boleh nk ubm"
huhu..ayah dah ckp "kalau boleh ayh nk kmu kawin lmbt..mitak kmu tlg adik2 dlu.."
(arghhhh...no 8 nie, tgu mse je la. pening pikir. kalau ad, tak ke mana..saya pasti yang itu..i/Allah..


***


Rasanya..kali nie saya kalah dgn kerisauan saya kali nie. Till nk taep entry nie pon saya nangis jgk. dah bper kali saya taip, saya padam balik. Saya tak suka nangis sbnr nyer..ase diri ni sgt lemah..sgt2 x suka..
erm..Lagi seminggu habis praktikal di Peladang nie.. then habes bln 5 i/Allah fully habes praktikal..Harapnya sumer jalan dengan lancar..amin2 Ya Rabb...

Tp..Saya dalam kerisauan dlm seminggu dua nie..Sebab? lepas nie... alaf baru akan saya lalui..alaf pekerjaan. Kerja apa ya? Ayah suh jadi cikgu, umi kata kalau tak dapat umi suh mitak keje dekat2 umah ja..Kata umiayah, kalau keje kat sana, kurang RM2000, adalah baik saya tidak pergi kesana..
Saya plk, teringin nak keje kat arau..bkn ap..dekat ngan geng2 eko..join prog2..mcm2 lg leh bt kat sana..

Ya..mungkin dorang risaukan keselamatan saya..erm..ap nak buat, saya hanya mampu doa dan berharap..moga2 suatu hari, sumernyer jalan dengan lancar..mungkin lepas nie, saya perlu buat solat istikharah, moga2 Allah bagi petunjuk yang mana pilihan terbaik buat saya..

                                                           ..SAYA WAJIB YAKIN, 
                                                      BAHAWA KITA MERANCANG
                                                         ALLAH JUGA MERANCANG  
TETAPI ALLAH LAH PERRANCANG YANG TERBAIK..

ADUHAI..TAKUTNYA....

erm..entry k mirah nie, best sbb kena ngan situasi kfadh kali nie..takut, sgt takut...

Semua insan mempunyai rasa takut apabila bertukar atau berubah ke situasi yang baru. Bayangkan seorang anak yang diberi keselesaan tinggal bersama keluarga sebelum menyambung pelajaran ke peringkat menengah dan sekolah yang baru, seorang pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang menginjakkan kaki ke alam universiti sebelum berada di sekolah menengah, seorang graduan yang diberi jawatan dalam sesuatu kerjaya yang akan dipikulnya dan pelbagai lagi perubahan situasi, pasti ia mengundang perasaan kurang selesa. Di fikiran mereka terbayangkan guru besar yang garang, pensyarah yang tidak ada rupa belas kasihan atau majikan yang mahu menaikkan target jualan setiap suku tahun.

Saya diberikan pesan oleh seorang sahabat. "Jangan risau. Tenang sahaja. Apa yang penting ikhlaskan niat dan tunaikan amanah sebaik mungkin. Sama ada kita pelajar atau pekerja itu bukan masalahnya. Hakikatnya kita belajar, bekerja untuk Allah jua." Benar sekali. Seluruhnya saya bersetuju dengan pendapat beliau. Perasaan takut semua akan lalui. Bayangkan jika perasaan takut tidak ada, manusia tidak ada disiplin. Manusia tidak menjadi perancang hidup yang baik untuk dirinya. Manusia juga akan buat kerja sambil lewa. 

Manusia diberikan amanah dalam setiap hari dalam hidupnya. Tanggungjawab isteri kepada suaminya, tanggungjawab anak murid kepada anak guruya, tanggungjawab pekerja kepada majikannya. Nah, jika semua ini kita mampu sebaik mungkin dari pengawasan Allah, apalagi yang perlu ditakutkan? Takut pada guru besar, takut pada rakan sekelas, takut pada pensyarah atau takut pada majikan sudah boleh dilunturkan kerana meletakkan takut pada yang selayaknya.

Ingatlah, kita mampu tenang dalam setiap perubahan yang kita hadapi. Jangan gopoh apabila mengharung badai. Jangan cemas ketika menongkah gelombang di lautan. Tempuh ia dengan baik dan sandarkan hanya pada Tuhan, pengawas manusia yang paling baik. Jika Allah itu menjadi pengawasnya, maka adakah makhluk lain yang perlu ditakutkan?

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 40, Wahai Bani Israel! Kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang telah Kuberikan kepada kamu, dan sempurnakanlah perjanjian (kamu) denganKu, supaya Aku sempurnakan perjanjianKu dengan kamu dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu merasa gerun takut, (bukan kepada sesuatu yang lain).

Rabu, 6 April 2011

AKAL DAN ILMU UMUM

Begitulah akal diberi untuk berfikir, Hati diberi untuk menilai... Menambahkan akal, nescaya hampirla kita kepada Allah. Indah bukan ayat potongan Sabda Rasulullah kpd Abu Darda...
Malam berlalu pantas, ingin ana kongsikan tentang apa yang ana pelajari hari ni.Insya'allah

Ada yang berkata.. semua orang ada otak, ia jawapan yang sering diterima bila ada yang menegur  kesilapan. Otak cuma organ tubuh kita yang binatang juga memilikinya,bila otak bekerja dan berfikir ia disebut akal, dan ini juga membezakan kita dengan binatang. Itulah kelebihan kita manusia dianugerahkan otak yang berakal untuk berfikir. Malah tegaknya agama bagi org mukmin adalah pada kesempuranaan akalnya. Begitu pula akhlak yg diukur pada kesempurnaan akal.
Sabda Nabi SAW, yg bermaksud ; "Tiap sesuatu mempunyai tiang. Tiang orang mukmin  ialah akalnya " (Riwayat Ibnu Mahar dari Abi Said dlm Ehya' Ulumuddin.)

Berbalik pada tajuk Akal dan Ilmu umum ~ cerdik dan kematangan... seorang yang sempurna akal adalah yang mengoreksi (muhasabah) dirinya dan bersiap untuk menghadapi maut, sedang orang yang bodoh ialah yang selalu menurutkan hawa nafsu dan mengharap berbagai harapan atau berangan-angan (tanpa usaha)... 

Islam tidak hanya mengukur kecerdikan akal kepada kelulusan atau ijazah yg dimiliki atau keputusan IQ yg baik.Tapi dari sejauh mana seseorang itu berusaha menyelamatkan diri serta menghadapi  bahaya kerosakan dan penderitaan hidup di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Marilah sama-sama kita kembali perbetulkan pemikiran akal kita yang mungkin sesekali tersungkur dengan arus kemodenan kini..Menurut ukuran umum hari ini, seseorang yg dianggap bijak atau cerdik melalui tahap pendidikan dan segulung ijazah dan apa-apa yang sepertinya, tetapi dalam kehidupan hariannya ia sedang meniti di jurang bahaya api neraka serta melakukan sesuatu yang membahayakan diri sendiri di dunia dan di akhirat, seperti keruntuhan akhlak yang menjadi isu besar abad ini.. tidak sembahyang, tidak puasa, tidak menutup aurat, maksiat dan sebagainya, maka itulah orang yang bodoh atau dungu. 

Seperti kata penulis buku ciri-ciri wanita yg membawa ke syurga, Jaafar Salleh. Sungguh rasional ayat ini buat membuka minda kita. 
Apa guna memiliki ijazah tinggi kalau budaya kehidupan harian sama seperti kehidupan binatang. Apa erti memiliki ratusan universiti dan jutaan graduan yg lahir dalam pelbagai bidang, kalau dalam masa yang sama ribuan pula buat maksiat, terlibat dalam kes-kes keruntuhan akhlak, penyalah gunaan wang, kuasa, rogol, zina dan sebagainya.  

Jika terus-terus lahir keadaan demikian, maka dunia bukan lagi tempat kedamaian dan dihuni oleh penghuninya yang baik, tapi sebalinya. Jadilah dunia ini sebagai neraka sebelum neraka hakiki di akhirat kelak.
Wanita hari ini belum dianggap dan diiktiraf sebagai  wanita cerdik dan cantik serta matang, selagi hanya mempunyai sijil dan kelulusan tinggi, tapi dalam masa yang sama boleh diperalatkan untuk tujuan pemuas nafsu dan immoral. Jangan saja sering salahkan pada yang menjadikan ia, tapi renung kembali pada penyebabnya. Semua tindakan membawa kepada akibat.. Itulah kesannya jika soal aurat dan akhlak dinggap mudah oleh sesetengah wanita. Seperti tudung dan aurat yang berbeza penggunaannya dan pemahamannya. Wanita kini dijadikan bahan untuk menarik perhatian seperi iklan-iklan. Wanita cantik dijadikan objek menarik perhatian sang mata yang melihatnya. Dan hati yang lemah imannya pasti saja tertaut. Jauh sekali untuk benar-benar digelar cerdik, cantik akalnya dan matang pemikirannya.

Wanita yang akalnya cerdik belum boleh dianggap matang. Kerana saat ini ramai wanita cerdik, berpelajaran tinggi, aktif di tengah masayarakat tetapi menjadi punca fitnah dan kerosakan.Jelaslah bahawa kecerdikan (berdasarkan ilmu umum) belum menjamin keselamatan.

Ciri-ciri wanita cerdik dan matang mengikut ukuran islam;
a) Tahu menilai dan meletak dirinya sesuai dengan tempat, watak dan kebolehan serta selaras pula dengan syariat Islam.
b) Pandai melayan suami dan mengatur rumah tangga.
c) Pandai mendidik anak-anak sehingga menjadi orang yg bertaqwa dan boleh berkhidmat kpd masyarakat.
d) Peka dan berstrategi.

Setelah memiliki sifat-sifat demikian yang semestinya didahulu dengan memiliki iman dan takwa serta diiringi dengan ilmu dan pengalaman yg berkaitan dgn bidang dan tugasnya.. insya'allah semua suasana sekeliling tidak akan mempengaruhi kehidupan kecuali kehidupan Islam yang membentuk watak serta peribadi yang mulia. Inilah keteria wanita solehah..
Kematangan seseorang janganlah diukur hanya daripada umur, pengalaman dan ilmu saja.

Sungguh kiasan "Aku lebih dahulu makan garam" yang sering digunakan... namun tidak dapat dinafikan ia menjadikan hidup semakin matang. Tapi ketahuilah bahawa seseorang yang tidak beriman atau lemah imannya, apabila makin lama hidup, makin tidak siuman atau nyanyuk. 
Tidak siuman dan nyanyuk bukan diukur pada sikap dan tindak tanduknya bagai org gila, tetapi sejauh mana ia berusaha meningkatkan amalannya yg dapat dijadikan bekalan untuk hari akhirat. Jika hanya dengan keagresifan dan dinamik di bidang keduniaan  yang tidak memberi faedah utk akhirat , maka belum dikira cerdik atau matang.

Bersama-sama lah kita membuka semula fikiran kita, muhasabah diri tentang akal dan ilmu umum serta hakikat cerdik serta kematangan... jangan lemah dan gusar dengan apa yang sering ilmu umun gelarkan 'kuno'... Percaya kcpada kemampuan diri sendiri adalah rahasia dan sendi kebahagiaan, juga pintu kemajuan dan keluhuran . Fikirkanlah keselamatan diri di akhirat kelak, insya'allah lebih semangat.. 
Wallahualam.. =)-mps

SOLAT DALAM SAINS..

Kalau sebelum nie solat dlm matematik, hari nie, solat dalam sains..hehehhe...Islam itu kan syumulliah, banyak ag kne tahu... ha..kali nie artikel nie di copy right dari blog hanyzan30.. kalau nak tahu ap... sila la teruskan pembacaan.. =)

Ketua Pakar Penyelidik Sains Solat, Fakulti Bioperubatan, Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Fatimah Ibrahim.

Dalam pembentangan kajian pertama bertajuk Kesan Postur Badan dan Pergerakannya di Dalam Solat, Dr. Fatimah menjelaskan pergerakan dalam solat amat mempengaruhi keadaan tubuh badan.

Semasa meletakkan tangan di antara dada dan pusat selepas takbiratul ihram, posisi tangan pada waktu itu adalah dalam keadaan rehat.

Jika dilihat dari sudut fisiologi, posisi tersebut berada dalam keadaan rehat yang maksimum. Ia mampu melancarkan pergerakan sendi dan mengelakkan penyakit sendi.

Pada posisi rukuk, seseorang akan berasa sakit di bahagian belakang paha jika menekan kedua belah lutut dengan meluruskan tangan.

Posisi 90 darjah seperti yang disarankan oleh Rasulullah mampu menyembuhkan penyakit berkaitan tulang belakang.

Lutut perlulah diletakkan terlebih dahulu diikuti tangan dan kepala dalam kedudukan sujud.

Kedudukan begini adalah cara terbaik menjadikan otot besar dan kuat. Secara tidak langsung, ia amat membantu melancarkan pengaliran darah dan limpa ke seluruh anggota badan.

Dr. Fatimah turut menjemput seorang peserta membuat demonstrasi di pentas bagi membuktikan kebenaran kajiannya.

Peserta berkenaan mencuba seperti apa yang diarahkan dan bersetuju dengan apa yang dijelaskan oleh Dr. Fatimah.

Beliau menekankan kepentingan solat dan menasihatkan peserta agar tidak timbul niat menjadikan solat semata-mata untuk menjadi sihat, kerana perkara sedemikian amat bercanggah dengan tujuan solat.

Katanya, solat adalah khusus kepada Allah, maka ia tidak boleh disertakan dengan niat lain bagi tujuan kesihatan.

Cuma apa yang ditekankan dalam kajian tersebut adalah kesan sampingan daripada bersolat, manusia akan memperoleh kebaikan yang tidak dapat dinafikan kebenarannya.

"Kajian Dr. Fatimah menunjukkan bukti bahawa manusia akan mencapai kecergasan dan kesihatan yang terbaik semasa bersolat," katanya.

Dalam satu lagi sesi bertajuk Solat dan Kesan Kepada Denyutan Jantung' Dr. Fatimah menjelaskan jantung memainkan peranan amat penting dan sangat berjasa kepada manusia.

Denyutan jantung dalam keadaan rehat adalah di antara 60-80 denyutan seminit.

Akan tetapi bagi atlet sukan, kadar denyutan jantung mereka lebih rendah, iaitu 40-60 denyutan seminit.

Peserta diberi kefahaman bahawa, semakin rendah kadar denyutan jantung, bermakna kesihatan jantung lebih terjaga.

Kesihatan jantung perlu diberi perhatian serius memandangkan kematian akibat serangan jantung semakin meningkat dan tidak mengenal usia.

Ia juga dikatakan pembunuh nombor satu negara kerana serangannya berlaku secara senyap dan tidak mengira keadaan.

Bahaya yang ditunjukkan akibat serangan jantung begitu membimbangkan, dan beliau berjaya menemui bukti saintifik bahawa dengan bersolat, kadar denyutan jantung dapat dikawal dengan baik.

Selain itu, dengan melakukan solat juga dapat mengurangkan risiko darah tinggi.

Jantung berdenyut dengan kadar paling rendah semasa posisi sujud, iaitu sebanyak 72 dan 73 denyutan seminit.

Apabila seseorang duduk pada tahiyat akhir, kadar denyutan jantung meningkat semula dan ia mengepam darah ke bahagian atas badan serta kepala.

Secara tidak langsung, jumlah darah yang diperlukan juga meningkat.

Hasil kajian beliau mendapati, posisi sujud adalah kedudukan terbaik untuk kesihatan jantung. Lebih banyak bersujud, maka seseorang dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan menurunkan tekanan darah. -UM

Isnin, 4 April 2011

TERINGAT AKU KAT SEK MENENGAH...

Assalamua'laikum...hai hai haiiiii....
Lama sesangat kut tak update blog nie....
fuh..dah penat bcer blog2 lain, katun gak  suker di baca..huhu...
(dari dulu sampai sekarang tak ubah2 perangai suker bcer katun..tgk katun..gelak jer cara gadis..ngeh3...)

Bace kartun yang tajuk budak kat surau di blog tatih2, k.fadh teringat zaman sekolah menengah.. tika kfadh form4 n 5.. Subjek agama la selalu mesti nak skor..smpy kn bdk2 cina dlm kelas kfadh pon naik heran..apsal kami (nani, dayah, ena, k.fadh) salu dapat A.maklumlah..deme ckp pendidikan moral nie susah.. Hm...entah la..ap yg susah..k.fadh tgk cm senang jer...huhuhu...

Tapi PUN walau BAGAIMANA...k.fadh masa sekolah menengah, suka subjek math..especially subjek add math atau adik2 mellinium menggelarkan sebagai subjek mat tam lebih jelas lagi matematik tambahan.........

Masuk matrix pun k.fadh still suka math..tapi masuk u....k.fadh kureng kat math kne proven2 nie... arghhh tensen tak dapat jawab.

Eh...........bukan nie yang di ceritakan, k.fadh nak cter pasal seorang, ya...perempuan...
Kawan nie..ap nth nama dy..huhu..x ingt.. dy senyap..xder sape nk kawan dy...  kecik2 jer org nyer.. bukan sekelas kfadh....coz dy dr kelas akaun..kfadh kelas sains..
pun keadaan sebegitu..kami akan bergabung kelas pabila waktu kelas agama...kwn2 cina n india g tukar kelas...Pernah satu hari tue................


"Ari nie ustazah nk suh baca PAFA...aritue saya dah ingt kn awk sumer kn?"
Then....sorang2 r g depan kelas, duk kat meja ustazah buat PAFA...
 Hari tersebut kami di suruh utk baca kalimah syahadah dan selawat.
Bagi kfadh..tue senang ja..dh sek men dah....tak kan tak tahu...
TAPI...sampai turn kawan yang k.fadh x ingt nama tdi...
dy sengih2 jer kat ustazah...kfadh pun heran, pelik tengok bdk sorang nih.
ustazah suh baca, dy sengih. nak kata "datang bulan" , x der kene mengena plk....
bertambah musykilllllllllllllll sgt...
lama2...dengar ustazah suh kwn tue amek bku PAFA..suh tgk dan bca..
ALAHAI.....sengih jugak.....x baca pun..
"Saya suh awak baca, saya nak dengar...awk sengih kat saya buat pa?"
SENGIH LAGI....
"Awak tak tahu bcer ker? kalu tak tahu, ikut saya"

AIKKKKK......sebut pun salah...kami satu kelas pelik dengan kawan sorang nie...lepas dah di tanya2 ngan ustazah...patut la..mak ayah dy pun tak solat...mandi wajib pon mak ayah dy tak pernah ajar...
Sian la...kat kawan nie.....rupe2 nyer..mmg wujud org mcm nie..ingt kan ustazah ajo time sek ren nga sek men...dah cukup ajo ...RUPE2...........NYER KURANG AJARan...lagi,...

Tak mustahil jugak yg masuk Universiti pun tak tahu solat, tak tahu ngucap, tak tahu bertudung tue juga ajaran Islam.....macam2 lagi..

EH......JAPPPP:     Bagi diri kfadh dan  kawan2,teman2....jom saling tolong menolong!                       Sekian....Jumpa lagi....
Dont naughty2 keyh...

ADIK DAN SENIOR DI SURAU















ps: adik 2 sebenarnya dah besar, sy rasa dalam lingkungan umur budak2 sekolah menengah. walaupun dia dah besar, tp tahap pemikiran dia macam kanak2. mksd sy, mungkin IQ dia rendah.
ps2: dia selalu hadir ke surau di kawasan rumah sy. walaupun dia ne macam 2, tpi rajin je dtg solat berjemaah. 
ps3: bila tengok adik 2, kadang2 mengingatkan sy pada Allah. kejadian Allah dan di sebalik setiap kejadianNya ada hikmah. sedangkan adik 2 yg tidak sempurna seperti kita, tetap mengingati akan Pencipta nya, juga Pencipta kita. kita yang sempurna akal ne, sepatutnya berasa malu setelah dikurniakan akal yang sihat, masih tidak mahu memikirkan dan mengingati Pencipta kita. Nauzubillah.
ps4: InsyaAllah. mana yg silap sila tegur ya.
 
 

Selasa, 22 Mac 2011

SUSAHNYA JADI PEREMPUAN , PAYAHNYA JADI LELAKI

Oleh:Ibnu Nafis


Ada orang mengatakan alangkah susahnya menjadi perempuan. Banyak benar kekangan, sedari kecil tidak boleh hidup bebas. Pergerakannya diperhatikan orang tua. Gerak gerinya menjadi bualan. Hinggalah ada juga yang memberontak jiwanya, ingin keluar dari kepompong sehinggalah dibuang sifat-sifat kewanitaannya untuk menyamai lelaki. Yang jauh dari itu mempersoalkan taqdir yang telah ditentukan oleh Yang Maha Esa. Lalu ia melanggar naluri dan fitrah seorang wanita.

Wanita perlu pula menutup auratnya dengan sempurna. Maklumlah aurat yang rata-rata difahami hanya sekadar menutup rambut sudah memadai katanya sedangkan ia jauh dari itu. Tutur katanya juga perlulah dijaga agar tidak timbul perasaan jahat di hati lelaki. Hinggalah terbit dari hati "Wahai, sukarnya menjadi seorang wanita"

Rupanya apabila Islam telah menyebarkan sinarnya pada zaman Jahiliyyah yang menzalimi wanita dan anak-anak perempuan maka tinggilah martabat kemuliaan wanita. Sehinggalah di dalam al Quran terdapat surah An Nisa' iaitu surah wanita dan Islam amat menjaga wanita serta ditunjukkan hak-hak yang perlu diberi kepada kaum hawa ini.

Wahai wanita, janganlah hendaknya dirimu dibiarkan rosak oleh kaum Adam yang jahat perangainya, dipergunakan untuk mendapatkan keuntungan. Lihat sahajalah di setiap iklan di dalam media massa, bukan barangan yang menjadi tontonan. Tetapi di sebaliknya wanita yang berada di sisinya, maka larislah barangan disebabkan wanita dipergunakan setiap mahkota yang ada padanya. Alangkah harubirunya dunia ini apabila pemudinya rosak akhlaknya. Bila tiada kekuatan aqidah dan pendidikan agama, walau seorang profesional sekalipun tidaklah lepas dari jatuh ke lembah kehinaan jika tiada cinta kepada ALlah.

Wanita Kebanggaan Islam

Wanita jika yang dibentuk dirinya dengan acuan yang betul, lahirlah serikandi Islam sebagaimana Aisyah radiyaLlahu 'anha, lahirlah anak yang taat kepada ibu dan ayahnya sebagaimana Asma' binti Abu Bakar yang digelar zatun nitaqoin membawa bekal, memanjat sehingga ke pintu gua untuk memberi bekalan kepada 2 orang kekasih ALLah iaitu ayahnya sendiri Saidina Abu Bakar As Siddiq dan junjungan besar Nabi Muhammad SallaLLahu 'alaihi wasallam. Alangkah bahagianya apabila ada pendorong di dalam hidup, pendokong ketika dalam kesusahan dan kesedihan, menjadi teman seperjalanan menemani hayat sebagaimana Ummul Mukminin Saidatina Khadijah binti Khuwailid. Tentunya menjadi ibu kebanggaan para pencinta Islam sebagaimana Ummu Habibah (gelaran bagi Ramlah binti Abu Sufyan), walau ditimpa ujian bertalu-talu, dipaksa untuk murtad oleh ayahnya ketika ia memeluk Islam. Ditambahi pula dengan karenah suaminya yang telah berpaling dari Islam dengan memeluk agama Kristian, beliau rela berpisah kerana cintanya kepada ALlah melebihi segala-galanya dan tinggilah darjatnya apabila dilamar oleh RasuluLlah untuk menjadi teman hidupnya. Balasan untuk orang yang sabar dan gigih di dalam agama ALlah.

Jika diselusuri sejarah, ramainya tokoh-tokoh wanita Muslimah yang memberi sumbangan besar di dalam dunia Islam. Fatimah binti Sa'ad al Khair al Ansari al Andalusi, lahirnya di China pada tahun 522 Hijrah. Mengajar di Kaherah dan Damsyiq dan ramai tokoh yang mengambil hadith darinya seperti al Hafiz al Munziri. Siti Zubaidah, isteri Khalifah Harun al Rasyid telah membelanjakan sebahagian besar hartanya untuk memperkuatkan kubu pertahanan dan kawasan sempadan. Jasanya dalam menampungi saluran air yang dibina dari Baghdad hinggalah ke Mekah untuk jemaah haji sehinggalah saluran air ini dikenali sebagai "Ain Zubaidah" (Mata Air Zubaidah). Lihatlah perkataannya - apabila dibentangkan kepadanya kos perbelanjaan saluran itu, beliau telah mencampakkan bil perbelanjaan itu ke dalam sungai sambil berkata : "Kami tinggalkan hitungannya untuk Hari Perhitungan". ALLahu... ALlah..

Kitalah Lelaki Itu

Ada orang mengatakan payahnya menjadi lelaki. Besarnya tanggungjawab yang perlu dipikul untuk meneruskan kehidupan. Maklumlah di zaman ini, besarlah cabaran bagi seorang lelaki yang dipenuhi dengan tribulasinya. Kita diuji dengan penglihatan yang menggoda iman, patutlah ALlah menyuruh kita di dalam firmanNya yang bererti :

" Katakanlah kepada orang2 beriman laki2 agar mereka menundukkan pandangan mata ( terhadap wanita ), dan memelihara akan kemaluan mereka ( menutupya ). Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya."
( An-Nur : 30-31 )



Berapa ramai yang telah kalah di dalam menjaga pandangan dan kemaluannya ?...

Suami diuji dengan isteri, harta, anak-anak. Orang lelaki perlu bekerja mencari rezeki dan bukannya duduk goyang kaki. Orang lelaki perlu kuat pegangan agamanya, tahu menjadi imam, mempunyai daya kepimpinan, membuat keputusan yang betul. Kita tetaplah lelaki untuk meneruskan perjalanan di bumi ALLah ini, tidak mudah mengalah, berusaha untuk menjadi pemimpin yang baik dan memperbaiki diri. Begitulah, hidup orang yang beriman, kesusahan itu sebenarnya adalah hiburan, ujian itu menambahkan cinta kepada ALlah. Kita selusuri kembali dari kacamata sirah siapakah lelaki sejati yang menjadi tauladan umat ini.

Lelaki Sejati Perlu Mencontohi Mereka

Agungnya akhlaqmu ya RasuluLLah menjadi suri tauladan sepanjang zaman. Tarbiah dan didikanmu kepada para sahabat melahirkan Abu Bakar yang sikapnya lemah lembut tetapi tegas di dalam menjalankan hukum ALLah. Menjadikan Saidina Umar berani di hadapan para kafir Musyrikin serta besar jasa-jasanya dalam menyebarkan dakwah Islam dan diteruskan kegemilangannya oleh Saidina Uthman dan Saidina Ali radiyaLlahu 'anhum. Begitulah seorang dari seorang sahabat yang amat memusuhi Islam akhirnya menjadi panglima Islam yang berani sebagaimana Khalid bin Al Walid. Adakah kesusahan, kesulitan menjadikan mereka cengeng dan berundur dari melaksanakan tugas sebagai hamba ALlah?

Siapakah yang tidak kenal seorang hamba yang berkulit gelap berbangsa Habsyi yang upahnya setiap hari adalah dua genggam kurma. Tetapi putih bersih hatinya, kebal imannya dari dicarik dan dirosakkan oleh ketulan batu yang menghempap dirinya. Beliaulah muazzin ar Rasul (tukang azan RasuluLlah), pelopor kebebasan peribadi walaupun zahirnya diikat sebagai hamba kepada Muawiyah bin Khalaf, namun jiwanya bebas hanya untuk menyembah ALlah sehinggalah ia benar-benar bebas dimerdekakan oleh sahabat yang mulia hatinya iaitu Saidina Abu Bakar radiyaLLahu 'anhu. Lelaki sejati inilah yang berjuang di barisan hadapan di dalam siri-siri peperangan ketika bersama RasuluLLah dan berjaya membunuh Umaiyah bin Khalaf semasa peperangan Badar al Kubra.

Kentalnya jiwa Urwah bin Zubair seorang ahli fiqh yang terbesar. Menurut ceritanya sebelah kakinya mendapat penyakit yang menyebabkan para doktor memutuskan ia perlu dipotong agar tidak merebak sehingga ke betis dan seluruh tubuhnya. Lalu beliau disuruh untuk meminum satu minuman yang boleh menghilangkan kewarasan akalnya supaya dia tidak merasa sakit. Lalu beliau berkata

"Aku tidak mengira, bahawa seorang yang beriman kepada ALlah akan mahu minum sesuatu yang dapat menghilangkan akalnya, sehingga dia tidak mengenal dan ingat la akan Tuhannya. Biarlah kakiku ini dipotong"

Lalu dipotong pada lututnya. Dia diam sahaja, tidak berkata apa dan tidak mengeluh atau merintih barang sedikitpun.

Selanjutnya qadar ALlah telah pun tertulis, untuk menguji iman lelaki sejati ini. Di malam hari kakinya dipotong itu terjatuh pula putera kesayangannya dari tingkat atas rumah lalu meninggal ketika itu juga. Kawan-kawannya pun datang mengucapkan takziah (menyatakan turut rasa duka cita). Urwah bin Zubair mengucapkan :

"Ya ALlah! Pujian untuk Engkau. Anakku tujuh orang, lalu Engkau ambil satu, dan tinggal enam orang. Kaki tanganku ada empat, lalu Engkau ambil satu dan masih tinggal tiga. Kalau Engkau yang memberikan cubaan, sesungguhnya Engkau juga yang menyelamatkan (menyembuhkan)"

ALLahu...ALlah...

Tugas Kita Sebagai HambaNya

Di antara rasa susah dan payahnya menjadi perempuan dan lelaki. Maka perlu bertanya juga di dalam hati, sudahkah kita mensyukuri nikmat yang ALlah telah beri selama menjadi perempuan dan lelaki? Wanita dan lelaki yang beriman tetaplah perlu bergandingan bantu membantu di dalam perjuangan diri, keluarga dan masyarakat ke jalan ALlah. Mengajak ke arah kebaikan, menegur kemungkaran bukan tugas 'seseorang'. Lupakah kita firmanNya yang bererti :


Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

(Surah at Taubah : Ayat 71)

Ya saudaraku sekalian, bukan bergandingan bahu membuat maksiat atau penzinaan tetapi bahu membahu di dalam meninggalkan larangan dan mengerjakan taat kepada ALlah..

Sumber rujukan :

1. Muhammad al Ghazali, Warisan Pemikiran Islam Menurut Syara' dan Rasional, 2003, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Malaysia
2. Dr Yusuf al Qardawi, Iman Dan Kehidupan, 1985, Dewan Pustaka Fajar, Selangor
3. Pendidikan Akhlaq Darjah Enam, 1998, Jabatan Agama Johor, Synergymate

**Copyright@ hanyzan.blogspot.com

Ahad, 20 Mac 2011

TIBE2 RASA NAK BERNASYID

***BILA DI HAYATI LIRIK LAGU NIE..IA BAWA MAKNA BESAR PADA KFADH..MOGA2 KTER TIDAK DILAHIRKAN HANYA DGN NAMA ISLAM..TAPI KTER HIDUP DGN CARA ISLAM..AMIN2***

Masih basah kenangan indah
Zaman cemerlang era gemilang
Ketika Rasul ada di sisi
Para sahabat mentadbir bumi

Zaman nubuwwah era khulafah
Islam laksana api yang menyala
Menerangi teman dan juga sahabat
Bahang panasnya membakar lawan

Di celah itulah
Kami mengatur langkah
Membina sebuah thoifah

Di sini bara
Tak pernah padam
Digenggam kukuh
Sebuah azam

Ayuhlah para mujahid
Ayuhlah para mujahidah

Kita tinggalkan zaman fitnah
Agar tertegak kalimah Allah
Agar terbangun
Dunia Baru Islam

Tajuk Nasyid : Dunia Baru Islam
Artis : The Zikr

Khamis, 17 Mac 2011

JANGAN JADI BODOH......

KERJASAMA DENGAN NON MUSLIM........JANGAN JADI BODOH......

MEH BACA CERITA NI........KLU X BACA, X MNGAKU SAING..........:-)

Saya tinggal di kawasan taman..(RB). Suatu malam rumah saya dinaiki pencuri [ waliyazubillah - sbg contoh ]. Sejurus saya sedar, saya dapati wang saya hilang sebanyak RM 134.000. Pencurinya hanya seorang perempuan tapi lariannya agak licik dan pantas, lalu saya berteriak : Tolong ! Tolong ! perempuan itu curi wang saya ! Tiba - tiba jiran - jiran saya yang terdiri orang India beragama hindu namanya Baji [sekadar contoh ] dan juga orang cina beragama kristian namanya Vincent [ sekadar contoh ], malah ramai lagi jiran saya turut keluar dan mereka terdiri dari pelbaga bangsa dan agama yang tidak serupa dengan saya.

Hasrat mereka mahu membantu saya untuk mengejar dan menangkap pencuri itu. Rupa - rupanya bulan lepas rumah mereka juga dinaiki pencuri yang sama. Ada yang lesap RM 100.000 satu malam begitulah juga yang lain dengan jumlah yang tidak sedikit. Mereka sama - sama nekad mahu menangkap pencuri itu. Mereka berkumpul dihadapan rumah saya di Jalan Padang Nyu [ sekadar contoh ], lalu mereka melafaz ikrar untuk bekerjasama bagi mengejar dan menangkap pencuri tersebut demi memelihara keamanan dan kesejahteraan Taman perumahan kami.

Kendati pun saya seorang muslim dan mereka yang menghulur tangan untuk bekerjasama menangkap pencuri licik itu pula terdiri kalangan non muslim, Islam membenarkan saya memeteri perjanjian kerjasama untuk menangkap pencuri profesional itu. Bodohlah saya yang baru kehilangan RM 134.000 dek kerana pencuri perempuan itu, tiba - tiba saya menolak kerjasama yang dihulurkan oleh non muslim yang juga mahu menangkap pencuri yang sama, semata - mata kerana mereka berbangsa cina, india dan pula tidak Islam.....

.........TENGOK DALIL NI..........

Antara tindakan bestari Baginda Rasul saw ialah Baginda telah mengadakan kerjasama sosial dan politik dengan golongan non muslim pada waktu itu untuk tujuan mempertahankan hak dan menentang kezaliman:

Hilful Mutaiyyibin : Nabi saw. pernah menjelaskan mengenai Tahaaluf ini . Sabda Baginda saw :
شهدت حلف المطيبين و ما أحب أن أنكثه و أن لي حمر النعم
Aku telah menyaksikan berlakunya perjanjian ( tahaaluf ) al Mutayyibin dan aku tidak ingin memungkirinya walaupun diberi kepada aku unta berwarna merah yang terbaik sekali .

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad. al Musnad Jil 1. hlm 190 - 193
Perjanjian atau kerjasama [ tahaaluf ] ini wujud apabila timbul persengketaan dikalangan kabilah dalam merebut kuasa pengawasan Kaabah, hak penyediaan makanan dan ketenteraan serta pengurusan air zam - zam . Lalu mereka berkumpul dan mengadakan perjanjian atau kerjasama [ tahaaluf ] untuk tidak merampas hak masing - masing .

Sabda rasulullah saw : Aku telah menyaksikan di Rumah Abdullah bin Jud'an , adanya satu perjanjian atau kerjasama [Fudhul] yang aku tidak akan membatalkannya sekalipun aku diberikan seekor Unta Merah . Dan sekiranya perjanjian atau kerjasama itu diajak semula pada masa Islam , maka aku akan menyetujuinya .

COPYRIGHT DARI FACEBOOK..OLEH SUHAIRI

Ahad, 13 Mac 2011

TANPA SINERGI TIMBUL TRAGEDI














ps: moga kisah ini menjadi iktibar, moga ianya bermanfaat, InsyaAllah
ps2: CERITA dari MAJALAH SOLUSI ISU 28, RUANGAN ANGGUK GELEN
G

NIKAH KHITBAH

Nikah Khitbah: Solusi Masalah Cinta Remaja


by rihlatulwujud

Semalam, terlihat seorang kenalan arab yg memang rapat dengan saya. Dia ni seorang ‘syeikh’ la bagi saya. Tapi kali ini kelihatan dia bersama seorang gadis. Memang saya makruf bahawa mereka telah bertunang, bahkan dijemput lagi untuk hadir majlis pertunangan mereka tapi malangnya tak dapat hadir pula ketika tu. Melihatkan keadaan mereka berdua, tak pasal-pasal timbul pula keraguan akan peribadi ‘syeikh’ ni. Dalam hati, “depa ni baru je bertunang, tapi gaya semacam je….dia ni ‘syeikh’…tak kan la tak faham kot…“. Tak lama lepas kejadian tu, terserempak pula dengan kenalan saya ni di tempat lain. Dia seorang je kali ni. Dah sembang-sembang tanya khabar, mula la saya tanya pasal apa yang saya nampak hari tu. Konon-kononnya nak nasihat la syeikh ni. Then, dia pun dengan tenang kata, “Ooo, tu tunang aku. Tapi sebenarnya kira macam isteri aku la, kami dah akad nikah dah, cuma kami tak tinggal sekali. Nanti bila kami dah buat haflah zafaf(kenduri kahwin), baru kami tinggal sekali. Aku nak tunggu dia habis study dulu...”. Lepas tu baru lah faham cerita sebenar. Kiranya syeikh ni masih dapat mengekalkan status syeikh dia la, hehe. Masa tu baru teringat artikel yang pernah baca waktu dulu-dulu masa baru sampai Jordan. Pasal NIKAH KHITBAH…memang adat yang sangat cantik kalau dapat di apply di Malaysia. Untuk mereka yang dah pernah baca artikel ni, kira macam boleh refresh balik la ye….Selamat membaca!!

Oleh Ustaz Maszlee Malik

Selepas Majalah I sudi menerbitkan artikel “Cinta anta dan anti” penulis menerima banyak maklum balas. Sama ada melalui sms, panggilan telefon, emel dan juga pertanyaan-pertanyaan. Apabila majalah I bulan Mac pun turut memaparkan reaksi para pembaca mengenai artikel tersebut, persoalan ini semakin popular. Terdapat juga pertubuhan-pertubuhan di IPTA dan IPTS menjemput penulis untuk berbicara “soal cinta”. Walaupun bukanlah seorang pakar dalam hal ini, namun pengalaman yang dilalui sepanjang enam tahun menjadi pensyarah IPT turut mendorong artikel tersebut dihasilkan.
Antara soalan yang biasa diajukan kepada penulis berkaitan artikel “cinta anta dan anti” ialah: “Apakah kesudahannya?” atau “Apakah penyelesaiannya?” Artikel tersebut seolah-olah tergantung, dan ramai yang begitu ingin mendapatkan jawapannya.

“Ustaz, jangan biarkan kami terawang-awang begini, berikanlah penyelesaiannya!”, antara bunyi sms yang pernah diterima. Mudah-mudahan nukilan ini cuba memberikan alternatifnya.


Akibat Kurang Bercinta

Ketika ada yang bertanya punca siswa dan siswi Melayu kurang cemerlang di IPT, saya jawab dengan mudah: “Mereka kurang bercinta!”. Tentu ramai yang tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut. Mereka lantas mengungkit teori saya bahawa ramainya pelajar Melayu gagal di IPT adalah kerana gejala “coupling”. Saya menegaskan bahawa memang “coupling”lah yang menjadi faktor utama kegagalan pelajar-pelajar IPT, tidak kira Melayu atau bukan. Coupling hanya menghabiskan masa, duit, perasaan dan juga tenaga intelektual yang mereka ada. Coupling hanya membawa kepada kegagalan, kecuali coupling yang halal, iaitu menerusi perkahwinan! Lihat sahajalah laporan akhbar kosmo mengenai kegiatan seks luar nikah dan juga aktiviti pengguguran para siswi IPT di ibu kota.

Cuma bercinta dan coupling adalah dua benda yang berbeza. Bercinta yang dimaksudkan ialah proses percintaan yang sebenar. Cinta yang suci dan bersifat positif dan jauh dari pencemaran maknanya yang hakiki. Cinta yang difahami oleh kebanyakan orang dewasa ini adalah “nafsu” dan bukannya cinta. Cinta telah ditukarkan kepada nafsu oleh idealogi materialisme dan juga liberalisme yang berjaya menjajah pemikiran manusia dewasa ini. Cinta sebenarnya bersifat suci dan positif serta jauh dari nafsu. Sayangnya apabila manusia gagal memahami erti cinta, mereka telah menjadikannya sesuatu yang taboo, negatif dan juga tidak suci lagi.

Coupling pula, walaupun dari segi literalnya bersikap neutral, tetapi telah dikotorkan oleh idealogi liberal yang menjadikannya hanya sebagai definisi kepada perhubungan intim dia insan berlaina jantina sebelum berkahwin. Mengikut tafsiran coupling yang difahami oleh ramai orang dewasa ini, ia bukanlah bercinta, tetapi lebih kepada “melayan nafsu serakah” semata-mata.
Cinta yang dimaksudkan di sini ialah cinta suci. Cinta kepada Allah dan Rasul, cinta kepada agama Islam, cinta kepada ibu bapa, cinta kepada Negara dan juga cinta kepada pasangan suami atau isteri. Cinta akan menjadi unsur motivasi dan penggerak, dengan syarat ia adalah cinta sejati!

Khitbah Bukan Tunang

Salah seorang remaja dari salah sebuah IPT di Gombak pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”.
Penulis menjawab: “Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, bercouplelah, tapi kena dengan cara yang halal…iaitu bernikah!”.
Jika diutarakan persoalan nikah, ramai yang akan memberikan respon yang skeptic. “Mana ada duit!”, “Nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak bapak tak kasi!”, “Nak tinggal di mana?”, “Mana ada kerja lagi!”, “Diri sendiri pun tidak terjaga!” dan pelbagai alasan lagi. Mengapa mereka boleh mengemukakan alasan-alasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja… “Kamu wajib berkhitbah!”.

Apakah “khitbah”? Jika diterjemahkan secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”.

Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak.
Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung”. Bukankah bunyinya amat mengerikan?

Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan para siswa dan siswi kampus yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.

Khitbah di IPT

Jika pelbagai alasan yang dikemukakan demi mengatakan bahawa bernikah di alam kampus itu mustahil, maka khitbah adalah solusinya. Kedua-dua pasangan tidak perlu duduk sekali, tidak perlu mencari rumah berasingan, tidak perlu menanggung satu sama lain, tidak perlu makan lebih,tidak perlu membeli peralatan rumah dan perabot-perabot. Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja.

Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa akan tidak bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kebejatan moral menggila. Lihatlah apa yang berlaku di IPT-IPT seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh sebuah akhbar harian baru-baru ini mengenai aktiviti pengangguran di IPT-IPT Lembah Klang sudah cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus kea rah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Kebanyakan ibu bapa menyuarakan kerisauan mereka terhadap kemungkinan anak mereka akan hamil dan ia sudah pasti mengganggu pembelajaran. Penyelesaian untuk perkara tersebut amat mudah. Pasangan itu sendiri perlu mengambil langkah berjaga-jaga dengan pelbagai cara untuk mengelakkan kehamilan sewaktu belajar. Adalah amat naïf bagi mereka yang hidup alaf baru ini tidak mengetahui cara untuk mencegah kehamilan. Jika kaedah pencegahan tersebut gagal, dan dengan izin Allah, pasangan tersebut terpaksa menghadapi fasa kehamilan, maka sokongan ibu bapa amat diperlukan.

Risiko

Seperkara yang perlu diingat, perkahwinan di kampus ini juga tidak sunyi dari risiko. Adalah terlalu silap untuk menyangkakan semuanya indah belaka tanpa sebarang cabaran. Pernikahan di kampus hanyalah salah satu penyelesaian untuk masalah perhubungan bebas di antara jantina dan juga salah satu kaedah rawatan untuk gejala maksiat di IPT. Sekurang-kurangnya, walaupun ia berisiko, namun ia masih dapat mengelakkan risiko yang lebih besar. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang tidak terlibat dengan gejala berpacaran, serta boleh mengawal diri dan nafsu, adalah digalakkan untuk mereka hanya menumpukan perhatian kepada pembelajaran. Cadangan nikah kampus atau nikah khitbah ini hanyalah untuk mereka yang tidak mempunyai ketahanan jiwa dan keyakinan diri yang mantap untuk menghadapai cabaran semasa yang begitu menggila. Akhirnya kepada para siswa dan siswi kampus dan juga para aktivis di universiti, walau apapun tindakan yang diambil, pastikan mardhatillah menjadi matlmat utama!

Rabu, 9 Mac 2011

MENYESAL AKU KAHWIN.....

dengan ini saya  mengaku aku ciplak dari blog seutastasbih..hihi..ikuti cerita ini...tuuuuuttttttttt
Ini cerita aku..




Aku (bukan nama sebenar) baru je kawin, ngan pilihan mak aku. Aku tak penah kenal pon dia (bukan nama sebenar gak). Tapi mak punye pasal kan, aku terpaksa follow je la. Arghh, nyesal giler kawin..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak tido kol brape, nak bangun kol brape. Pastu kadang2 sampai tengah hari tido, sampai terlepas kuliah.. haha. Tade orang marah pon. Lecturer pon tak marah.

Tapi skarang, nak tido lewat sikit je ade orang sound. "Jom la bang tido...". Pastu kalau tak bangun Subuh memang kena cubit peha la aku ni. Kesian kena buli..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak makan kol brape, nak makan ape. Boleh makan best2, sebab beli kat kedai.. Tapi skarang, huhu.. Macam budak kecik je, kena ikut jadual makan! Dah la kadang2 dia masak masin la, pahit la.. Pastu kadang2 dia bagi aku makan sayor je bebanyak. Tak makan kang kecik hati lak, pastu tulis kat status facebook dia. Arghh, nyesal giler kawin..

Kalau dulu masa belom kawin, ikut suka aku je nak shopping bile, kat mane, nak beli ape.. Kira berbelanja tanpa waswas la. Tu yang shopping kejap je melayang 2 3 ratos skelip mata. Hohoho.. Tapi skarang, nak pegi shopping je, dia dah siap2 ngan list barang nak beli. Tade dalam list, tak leh amik!! Dah la berejam-jam pusing.. Leceh tol la orang pompuan nih. Muka dia takyah citer la, memang ceria je kalau masok shopping mall. Aku je yang muka tensen. Arghh, nyesal giler kawin...

Kalau dulu masa belom kawin, rambut aku ni macam2 pesen la bleh buat.. Ala Korea bleh, ala Carles Puyol (Kapten Barcelona) pon bleh buat, tade orang sound. Tapi skarang, panjang sket je kene sound.. panjang sket je kene sound.. Dia kata x hensem la, x kemas la.. Tak potong kang dia tanak ironkan baju aku lak. Haisshh.

Ade satu hari tu, masa makan kat JUSCO, ade la sorang awek comel melintas depan kitorang. Aku pon terpandang awek tu tanpa niat (ikutkan tak berdosa la kan?..) ADEH!! Terus kena cubit peha aku dari bawah meja. Cemburu buta lak bini aku (mentang-mentang la aku hensem..). Ape lagi, menjerit la aku kat situ.

Maunye tak kuat, satu foodcourt tengok kitorang, termasuk awek tadi.. Arghh first time kot rasa malu giler camtu. Rasanye muka aku lagi merah dari sos cili atas meja. Sakit wooo bini aku cubit. Huhu.. Kesian la kat bakal anak-anak kami nanti. Haha..

Tapi yang bestnya, skarang aku dah xyah basuh baju, iron baju sendiri.. Sume dah ready made. Hehe. Bab-bab iron baju ni memang aku x berapa sket. Kalau dulu masa belom kawin, skali iron baju, sebulan aku pakai. Haha. Malas basuh sebab tanak iron lagi! (Oppss kantoi..). Pastu baju2 bergelimpangan atas katil. Aku memang suka tido atas kain baju ni (padahal malas kemas). Skarang... hehehe.

Lagi yang best, time aku demam ke, x sihat ke, rasa diri ni cam dihargai je.. Yela, kira ade orang take care la. Totalcare!! Hehehe.. Kalau masa belom kawin dulu pepandai la bawak diri kalau demam. Huhu, sadis3..

Pastu kan, skarang kehidupan aku kira tersusun la.. Maklum la dah ade 'PA'.. Kalau banding ngan dulu, hmm.. x produktif sangat la kehidupan aku. Sekali-sekali dia kejut aku bangun solat malam, kadang-kadang dia tegur kalau aku lama tak baca Quran.. Hmm sejuk hatiku. Maklum le kita ni bukan malaikat, iman turun naik. Jadi kena ade yang tolong ingatkan. Ini la pentingnya cari isteri yang solehah!

Buat isteriku yang comel dan tercinta

Terima kasih kerana marah kalau abang tido lambat

Boleh la abang bangun awal-awal pagi

Then kita solat Subuh sama-sama..



Tapi kalu abang tak bangun gak,

ayang cubit je pehe abang

abang xkan murka..

Lagi abang sayang ade la..



Buat isteriku yang comel dan tercinta

Terima kasih kerana jaga makan minum abang

Tengok skarang abang da nak gemok da

Takde la kurus je macam mula2 kawin dulu..



Ke memang nak abang jadi gemuk ni?

Ayang takut orang lain berkenan kat abang ek?

Jangan bimbang atau ragu okeh,

Cintaku hanya eksklusif untukmu sayang..



Buat isteriku yang comel dan tercinta

Terima kasih kerana tolong iron baju abang

Sebab abang memang allergic sket bab iron2 baju

Jangan risau la nanti abang potong rambut..



Skarang abang dah tak selekeh macam dulu

Rambut da kemas, baju da kemas, senyum memanjang

Hidup terurus, amal pon terjaga, badan pon berisi juge

Argghh, nyesal giler kawin LAMBAT!!!


***EH..JAPPP: SAPA AD DUIT , DAH READY BOLEH LA BERBUAT DEMIKIAN SEPERTI ABANG DAN KAKAK DI ATAS..HUHUH

MATEMATIK DALAM SOLAT






















Berapa lamakah kita solat dalam sehari semalam? Jika setiap rakaat kita anggarkan dua minit, maka dalam sehari-semalam jumlahnya ada 34 minit.

Maksudnya?

Dalam sehari hanya kita menggunakan sebanyak 2.4 % dari 1440 minit (60*24). Dalam seminggu, bererti ada 238 minit atau 3.96 jam. Dalam sebulan, lama kita bersolat sebanyak 952 minit atau 15.86 jam. Dan setahun, ada 11,424 minit atau 190.4 jam, yang sama dengan 7.93 hari.

Jika rata-rata usia hidup manusia selama 60 tahun, dan dikurangkan dengan 10 tahun masa awal akil baligh (dewasa), maka hanya 50 tahun seseorang melaksanakan solat dalam hidupnya. Itu bermakna, sepanjang hidupnya kita melaksanakan solat fardlu selama 571,200 minit atau lebih kuranf 9.520 jam, atau 396.7 hari (1.1 tahun).

Bayangkan, selama hidup, kita hanya meruangkan masauntuk solat fardhu selama 1.1 tahun, atau dalam satu tahun hanya 7.93 hari, atau dalam satu hari hanya 34 minit. Dari sini terlihat betapa jauhnya perbandingan ketaatan kita kepada Allah SWT dengan nikmat yang diberikan-Nya kepada kita dengan nikmat usia.

Maka sangat malang, apabila ada orang yang tidak melaksanakan solat kerana alasan tidak ada masa,tak sempat atau sibuk. Padahal, jika kita jujur terhadap diri sendiri, kita boleh lama-lama berbual di telefon, di depan komputer, jalan-jalan, menonton TV,melepak dan lain-lainnya.

Ingatlah, Abu Zubair menceritakan bahawa dia mendengar Jabir bin Abdullah berkata,

”Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, ‘Antara seseorang dengan kemusyrikan dan kekafiran itu terdapat perbuatan meninggalkan solat’.” (HR Muslim).


Oleh kerana itu, jangan pernah merasa puas dan berbangga diri dengan ibadah yang telah kita laksanakan. Sebab boleh jadi ibadah kita, terutama solat, tidak akan bermakna apa-apa apabila amalan itu kita kerjakan dengan tidak ikhlas. Apalagi berharap surga. Allah menyindir orang yang demikian dengan pendusta agama. (QS Al-Maun [107]: 1-7).

Jadi, jangan hanya berangan masuk syurga dengan selembar tiket solat fardhu.

Silakan menjaring rahmat Allah dengan membuat banyak amal soleh. Berinfak,solat sunat,membaca Al-Quran, zakat, puasa, haji, berbaik dengan jiran,menyambung silaturahim, mengurus keluarga, belajar, menderma anak yatim, tidak membuang sampah sembarangan, bahkan hanya tersenyum kepada kawan pun termasuk amal soleh. Wallahualam.-IH