ROGER2!

..ASSALAMUA'LAIKUM..SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA..

SALAM MAHABBAH

Inginku kongsikan tatapan ini untuk hatiku dan hati ukhtifillah.. "Mukmin itu jiwanya damai, tak mudah tergoncang oleh ujian. Baginya ujian sebagai TARBIYAH dari Allah, tanda KASIH SAYANGNYA, jua PENGHAPUS DOSA"

Selasa, 1 Mac 2011

BELAJAR DENGAN MONYET DAN JEJENTIK

Masyarakat yang hidup di bandar, mungkin tidak banyak tahu soal kehidupan masyarakat suku pedalaman.

Bila kita tersesat di hutan dan mengalami kelaparan atau kehausan, suku pedalaman Talang Mamak di Riau menyebut, tidak ada salahnya kita belajar dari monyet.

Bila kita tersesat di hutan dan mengalami kelaparan atau kehausan, suku pedalaman Talang Mamak di Riau menyebut, tidak ada salahnya kita belajar dari monyet.
Marilah kita semak beberapa kaedah biasa bagi kita yang ingin memasuki kawasan hutan. Memasuki kawasan hutan belantara, kita diminta untuk tidak sombong atau tidak berbuat yang pelik-pelik.



Jika kita kehabisan bekalan di tengah hutan, jangan panik. Suku pedalaman di Riau atau suku pedalaman apa pun yang ada di kawasan hutan belantara di Sumatera memiliki ilmu yang sama untuk boleh bertahan hidup di tengah hutan.

Menurut salah seorang tokoh adat Talang Mamak, Sidam Katak (70) yang hidup di dusun Datai, di kawasan puncak Taman Nasional Bukit Tigapuluh (TNBT), Kab Indragiri Hulu (Inhu) Riau, bila kita kehabisan bekalan makanan maka kita harus belajar dengan monyet. Di tengah hutan, banyak buah-buahan yang jarang dilihat dan jarang juga di makan masyarakat.

"Jika sudah di tengah hutan perbekalan anda habis, jangan khuatir. Anda boleh memakan buah-buahan yang ada di hutan. Belajarlah dari monyet. Makanlah buah yang dimakan monyet, kerana buah yang dimakan monyet pasti tidak beracun."

"Tapi sebaliknya, bila monyet tidak mahu memakan buah itu, jangan cuba-cuba kita memakannya. Buah yang tidak dimakan monyet pasti buah beracun," kata Pak Katak

Ilmu lain yang perlu kita pelajari adalah, bila kita tersesat di dalam hutan. Dalam kawasan hutan rimba, kita tidak boleh melihat sinar matahari secara jelas. Keadaan ini akan membingungkan kita untuk melihat dimana posisi timur atau barat.

Menurut Pak Katak, jangan khuatir bila tidak boleh memastikan mana arah timur dan barat tersebut. Tipsnya adalah, lihatlah hujung pohon di kawasan hutan itu.



Hujung pohon umumnya akan condong dan kecondongan itu pasti mengarah ke matahari terbit. Jika tidak boleh terlihat secara jelas, maka tips lainnya kita disuruh melihat lumut di bahagian bawah pohon.

"Pohon tengah hutan bahagian bawahnya biasanya berlumut. Lihat saja, lumut yang paling tebal dan hijau, itu pasti bahagian timur. Sedangkan lumut yang tidak terlalu tebal, dipastikan berada di bahagian terbenamnya matahari," kata Pak Katak.

Kalau kita kehausan di tengah kawasan hutan dan tidak menemukan aliran sungai, Pak Katak menyarankan untuk mencari air dalam lubang-lubang kecil atau besar.

"Minum saja air dalam lubang-lubang itu sepanjang di dalam lubang ada jentik-jentik nyamuk. Kalau jentik nyamuk saja boleh bertahan hidup dalam air itu, maka kita juga boleh meminum airnya."

"Tapi jika ada air yang bening, namun tidak ada jentiknya, jangan cuba-cuba untuk kita minum, boleh jadi air itu ada racunnya. Atau bolrh juga kita perhatikan monyet tadi, kalau monyet mahu meminum air itu, dijamin air itu tidak beracun," kata Katak.

EH...JAP: SYOK JUGA BUAT REHLAH GINI..HUHU..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan