ROGER2!

..ASSALAMUA'LAIKUM..SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA..

SALAM MAHABBAH

Inginku kongsikan tatapan ini untuk hatiku dan hati ukhtifillah.. "Mukmin itu jiwanya damai, tak mudah tergoncang oleh ujian. Baginya ujian sebagai TARBIYAH dari Allah, tanda KASIH SAYANGNYA, jua PENGHAPUS DOSA"

Jumaat, 24 Disember 2010

AKU DAN KAMU PUNYA KETURUNAN (2)

"Eh, hang pakai shampu ap?", tanya penulis pada seseorang. Let say her name is ZADORA.
"Aku pakai syampu xxxx. kenape?", tergambar kepelikan di muka ZADORA.
"Aku dengar syampu mcm nh ad BABI..kalu DOVE tue pon x leh pakai ad mnder tue jgk..,"jelas penulis pada ZADORA.
"Ah..hang x yah la bg tau aku..abeh ap yang aku boleh pakai nanti?," Keras nada suara ZADORA.
"Erm..ak bgtau jer..terpulang la keputusan hang..kalau kiter pakai dan makan yang halal kita dapat keberkatan..tp kalu pakai bnde2 yg jelas x leh pakai dan mkn..mcm mner dgn keturunan kiter nati? kan kalu mkn benda yg haram tue akan bg efek pd akhlak kita juga? even sikit kita mkn bnder yg haram hati kita akan jd hitam..kalau tak bg efek pd kita sekarang..mungkin akan kne pd anak dan keturunan kita..aku cumer kesian sj..ap yg ilmu aku ad, i/Allah aku akn gtau..cuma..kalu nak ikut, ikut la..kalu x nak ikut..terpulang la..aku dh bgtau," jelas penulis kpd ZADORA. ZADORA hanya buat endah tak endah saja..

"Tak mengapalah..aku dah bg tau..moga dia ad kesedaran hendaknya..Allah..tolonglah aku!!," berbaur rasa dlm hati penulis ketika itu.

****************************************************************

Di pusat membeli belah..
"Alamak..ais krim nh..ad E471 la..kod BABI tue..baper byk BABI aku mkn nh..,"getus hati penulis.
resah hati tak tau nak buat apa..
dah selamat dlm perut aku dah..perlu ker aku korek balik mcm citer sirah tue??
Pikir punyer pikir..penulis tak korek pon-_- bersemadi la BABI tue dlm bdn nh..
Moga Allah ampun kn kami berlima yg mkn ketika itu..

Next time punyer citer gak..di tempat pusat membeli belah yang sama..

"Kak, nak ais krim..,"rayu adik bongsu penulis.

"k..k..nti kak belanja yer..,"jawab kak nya..(bukan penulis yer)

"huh, ais krim ap deme nk pilih nh?mesti selamat kan dunia perut keluarga aku!!!,"azam penulis ketika itu.

"Adik nak aiskrim ap?pilih la..," tanye si kakak.

"tengok la dulu kod2 tue dlu..kot kot ad mnder tue ker..aku dh send kat hang kod tue kn?,"tanye penulis pada kakaknya.

"x der pon. hang la tgk kalu cm tue. aku nk tgk brg lain,"jwb nya bunyi mcm kasar..
marah ker adik aku nh??
tp entah la..ap2 pon misi penulis menyelamatkan keadaan sudah tercapai..i/ALLAH..

Ringkas kan cerita..even dlm family penulis pon..kurang kesedaran tentang bahaya nya jika kita tak berhati hati dalam memilih makanan..
Apatah lagi orang2 diluar sana..mungkin tahu, tp x ambil endah tentang ini..
PEMAKANAN DAN PAKAIAN..
YANG HALAL DAN THAYYIBAN MEMPENGARUHI KEHIDUPAN..
MENCARI YANG HALAL ITU SUATU KEWAJIPAN..
YANG HASIL DARIPADA YANG HALAL ITU MEMBENTUK UMMAH BERGEMERLAPAN..
ITULAH UMMAH YANG BERIMAN PADA TUHAN..

sama2 kita ingat memperingati antara satu sama laen..bg yg sudah ad anak..nasihat kn lah seisi keluarga anda..bg yg belum berkeluarga nasihat2 la jg adik2 , teman2 anda..moga kita sentiasa dlm jagaan Allah selalu..i/Allah..amin..

***********************************************************************

Lagi satu tentang exam..penulis cukup pantang dgn org yg suka tiru2 nh..
heyy..kawan, tau tak, kawan tau dah kan tiru tue dosa tau?w/pon kiter juz tiru time test..laen la kalu lectrur jenis tak kesah..dh warning pon..slumber jer tiru..
kawan..kiter punyer markah nti, ad gne time nk grad tau..x kesah la..kawan amek diploma ker degree..
andai kata kawan guner sijil grad tue..utk mitak keje..dapat gaji..gaji tue dh fully x halal tau?
sebab ap??? sebab itu lah hasil penipuan kawan selama nh..
ap lah ad pada harta kalau hidup kita tak der keberkatan..
penulis mengingat kan diri penulis juga..
first time and also maybe last bg penulis try utk meniru adalah waktu sek men..tika itu ad exam bg mata pelajaran pendidikan jasmani form 2..
aduyai..serba salah di buat nya masa tue..
tp mujur jer..x gne pon jwpn yg kwn bg..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan