ROGER2!

..ASSALAMUA'LAIKUM..SALAM MAHABBAH BUAT SEMUA..

SALAM MAHABBAH

Inginku kongsikan tatapan ini untuk hatiku dan hati ukhtifillah.. "Mukmin itu jiwanya damai, tak mudah tergoncang oleh ujian. Baginya ujian sebagai TARBIYAH dari Allah, tanda KASIH SAYANGNYA, jua PENGHAPUS DOSA"

Selasa, 28 Disember 2010

INGIN AKU NYATAKAN CINTAKU PADAMU

Assalamua'laikum..k.fadh harap pembaca sentiasa dlm perhatian Allah dan rahmat kasihNya..i/Allah..
Refer kepada tajuk di atas..cinta yg k.fadh maksudkan adalah cinta kepada Allah..Tuhan Yang Maha Pencipta..ya..kadang2 manusia menggunakan word cinta itu pd pasangan mrk baik yg sudah berkahwin atau belum..
Pada pdgn kaca mata k.fadh yg sememangnya bercermin mata,huhu..word cinta ini sesuai di gunakan utk ALLAH DAN RASUL..namun utk manusia yg lain, sayang itu lebih tepat..cumanya, syg itu berbeza sayang kpd sahabat,teman,kawan, suami isteri, adik2 berlainan..ukuran syg ini tak dpt di ukur..tp CINTA itu nilai sayang yang SGT BESAR, SGT AGUNG, SGT SUCI!!

Mungkin kiter dah terbiasa word cinta ini di promosikan oleh media massa, dari Barat dan sebagainya..maka susah nak ubah kalu perkara yg biasa kita dengar dan buat, bukan?

Ehem..tue baru Muqaddimah..hehehe..
kembali kepada persoalan tajuk di berikan, pernah kah adik2, kwn2, teman2 berfikir dan bertanya pada diri masing2? Alhamdulillah..kalau ada, bagus..kalau tak pernah, mulai sekarang tanya lah pd diri, kenapa ya? Kita tahu Allah itu Khaliq, Maha Pencipta..yang paling mencintai makhluq2 nya..tapi pernahkah kita memandang dan membalas cinta YANG AGUNG ITU?

secara logik nya memng kita patut mempunyai cinta kpd Nya, tp mungkin di kalangan kita kdg2 sj rasa kita cintakanNya, mungkin juga ad di klgn kita tak de langsung! Parah tue..Kenapa ya?Rasa sukar utk Mencintai Dia?

Antara sbb nya,
1) JAHIL
Ramai yang tahu, tp tak kenal.means, kter ad ilmu, tp ilmu tue tak lekat di kepala..kalau lekat pun tak lekat di hati..bila tak lekat di hati, kter x amal..
2) DEGIL
Apa maksud degil nh? bg cth la.. kter tahu, tak boleh mkn manis2 salu..mmg sedap..tapu salu nyer bg mudharat..bukan? tp andai kter sakit..hidang la ap pun, bg la ap  pun..lidah nh mcm xder tunas rase jer...nak mkn pun lalu..
3) DIDIKAN FAMILY
Actually mse kecik2 dlu, kter  dh di ajar utk mencintai Allah..dr dlm kndungan ibu lagi..TAPI..itu tak cukup..sebab tue lh, bila bayi di lahirkan, maka sunat utk di azan dan di iqamahkan..TAPI tue tak cukup lg..jd..tugas ibu bapa adalah mendidik anak itu mengenal Allah dgn lebih jauh..lebih jelas..
Bagi situasi bayi itu..pada mula nya dia sudah mula proses mengenal Allah dlm kandungan..namun apabila dia lahir..kuasa cinta yang paling TINGGI  telah di REPLACE oleh kasih sayang dan cinta seorang ibu sedikit demi sedikit...
Apabila dy semakin besar, dy telah lupakan zaman sewaktu dy di dlm kandungan..

PERSOALAN CARA MANA DIDIKAN SEWAKTU ANAK ITU KECIL?
1) Bacakan sirah2 Nabi dan para sahabat sblm tidur..bukan nya kter menceritakan kisah2 dongeng, cinderella, barbie dan sbg nyer....Ini memupuk anak kecil tersebut mengenali cara hidup Islam yang sebenar..
2) Belikan buku2 ilmiah sesuai dgn umur anak kecil tu..
3) Lakukan dan hidupkan amalan sunat di dlm rumah bersama; puasa sunat, mkn dlm dulang
4)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan